دات نت نیوک
Menu

نمایش خبر

فرانکن زیر سایه هرژه/کوروش ملک پور

منتشر شده در ﺳﻪشنبه, 09 آذر,1400

فرانکن زیر سایه هرژه/کوروش ملک پور

ایران کارتون/شماره بیست و هشتم

یان اوپ دوبیک کاریکاتوریست سرشناس بلژیکی در نقل قولی که در همین شماره ایران کارتون به چاپ رسیده است ، می گوید:"  به نظر من بهترین هنرمند اروپایی هرژه «Herge» (خالق کتابهای تن تن) نیست بلکه  «Franquin» فرانکن است که در بروکسل زندگی می کرد.

همین صحبت باعث شد که نگاهی هم به مجموعه آثار و زندگی این هنرمند شهیر بلژیکی بیندازیم و او را از زیر سایه هرژه در آوریم تا علاقه مندان به کاریکاتور و کمیک استریپ با این هنرمند و آثارش  نیز آشنا شوند.

آندره فرانکن  (تولد 3 ژانویه 1942 – وفات 5 ژانویه 1997) هنرمندی است که کمیک  استریپ هایش با نام های «گاتسون» و «مارسوپیلامی» بسیار مشهور است. وی در سالهای 1947 تا 1969 که در «اسپیرو» کار می کرد ، این کاراکترها را طراحی کرد. این دوران از نظر بسیاری به عنوان «سالهای طلایی کمیک در بلژیک» نام گرفته است.

«فرانکن» در سال 1924 در «اِتربیک» بلژیک به دنیا آمد. او طراحی را از سن بسیار کم شروع کرد و اولین طراحی هایش را در سال 1943 در مدرسه ی «سنت لوک» آغاز کرد. اما یک سال بعد به علت شروع جنگ این مدرسه بسته شد و «فرانکن» در CBA (استودیوی انیمیشن بروکسل) استخدام شد که در آن جا با بسیاری از هنرمندان مطرح کشورش آشنا شد: «موریس دو بوره» (خلق کننده ی کارتون لوک خوش شانس)، «پی یر کولیفورد» (خلق کننده ی اسمورف) و «ادی پاپه» بود که هر سه نفر آن ها در سال 1945 به استخدام «دوپوایس» درآمدند. «فرانکن» شروع به کشیدن کارتون و پشت جلد برای هفته نامه ی «لوموستیک» درباره ی رادیو و فرهنگ کرد. او همچنین برای مجله ی «پلین جو» کار می کرد.

در این زمان «موریس» و «فرانکن» شاگرد «جوزف گیلاین» یا (جی جه ) بودند که بخشی از خانه اش را به این دو کاریکاتوریست جوان داده بود تا کار کنند. «جی جه» بسیاری از آثار کمیک خود را که در مجله ی کمدی «اسپیرو» چاپ شد در این زمان کشید که برخی از آن ها شامل سری کارهای «اسپیرو را فانتاسیو» بود. آن ها در اواخر جنگ گروهی به نام «لابَند ده واتر» (به معنای گروه چهار نفره) تشکیل دادند. و سبک هنری ای گسترش دادند که  بعدها مدرسه ی «مارسینه له» نام گرفت

        .

ما رسینه له شهر کوچکی در جنوب بروکسل بود که «دوپویس» ناشر کارهای «اسپیرو» در آن زمان آنجا زندگی می کرد.

«جی جه» استریپ «اسپیرو را فانتاسیو» را برای «فرانکن» فرستاد که در شماره هایی از مجله ی «اسپیرو» در 20 ژوئن 1946 به چاپ رسید.

«فرانکن» در بیست سال بعد از آن استریپ های جدیدی کشید که به صورت طولانی تر بودند. و مشهورترین آنها «مارسو پیلامی» بود که موجوداتی داستانی شبیه میمون بودند. الهام «مارسو پیلامی» که دم بلندی داشت از تراموایی گرفته شد که «مارسینه له» کاریکاتوریست اغلب در راهش می دید. این حیوان تبدیل به یک سمبل آشنا در کشورهای بلژیک و فرانسه شد که تا سال 1989 در کاریکاتورها و تبلیغات سری کتاب های کمدی چاپ می شد. و حتی به کشورهای انگلیسی زبان مختلف نیز راه یافت.

در سال 1951«فرانکن» سبک هنری اش را پیدا کرد. استریپ های وی هر هفته در صفحه  اول «اسپیرو» چاپ می شد، او سبک کارهای «جی جه» را در سال 1940 ادامه می داد. «فرانکن» در دهه ی 1950 نسل جدیدی از کاریکاتوریست های بلژیک را آموزش داد  که مشهورترین آنها «جان روبا»، «جیده هِم» و «گِرِگ» بودند که همه در «اسپیرو رافانتاسیو» با او همکاری داشتند.

در سال 1955 با همکاری ناشر قبلی اش «دوپویس» فرانکن شروع به ساختن سری کارهای «تن تن» در مجله رقیبش کرد. پس از مدتی «فرانکن» به «اسپیرو» برگشت، اما ادامه یافتن کارهای «تن تن» حاکی از این بود که او در هر دو مجله هم زمان فعالیت داشته است.

در 1957 «ایوان دلپورته» سردبیر «اسپیرو» به «فرانکن» عقیده ی ساخت کاراکتر جدیدی به نام «کاتسون لاگاف» را داد. که موجب ساخت استریپ های هفتگی او شد. این کاراکتر که تبدیل به پسر کارمندی شد که در دفتر «اسپیرو» کار می کرد یکی از بهترین آثار «فرانکن» بود.

   

شخصیت «گاتسون» اغلب به عنوان ضدقهرمان بود (به شکل قهرمان داستان که همه ی توانایی های قهرمانانه اش را از دست داده است) و به شکل تاریخ کمدی درآمد.

«فرانکن» پس از مدت کوتاهی دچار بیماری افسردگی شد که برای مدتی از طراحی در «اسپیرو» بین سال های 1961 تا 1963 کناره گرفت.

در 1967 «فرانکن» کار خود را در «اسپیرو رافانتاسیو» به کاریکاتوریست جوانی به نام «جان کلودو فورنیر» داد .

«فرانکن» به همراه گروهی، کاری به نام «ایزابل» را آغاز کردند که کمیک استریپ های ماجراهای دختربچه ای در دنیای جادوگران و اژدهاها بود. این شخصیت بعدها «دختر فرانکن» نام گرفت.

کم کم شخصیت «گاتسون لاگاف» از طنز به شکل عنوان مهمی برای «فرانکن» درآمد که شکل طرفدار محیط زیست و صلح طلب را گرفت. «فرانکن» تا آخر عمرش بر روی این کمیک استریپ کار کرد.

در دهه ی 1960 «فرانکن» سبک جدیدی در کارهایش آغاز کرد تا دهه ی بعد ادامه یافت. به زودی «فرانکن» عنوان «رئیس مسلم» را گرفت. «هرژه» در مصاحبه اش گفته است که «فرانکن» را در زمانی که  یک کاریکاتوریست بود به عنوان «یک هنرمند خلاق» می شناخته است. و تاثیر کارهای او در دهه ی 1990 در کار همه ی کاریکاتوریست هایی که در «اسپیرو» کار می کردند دیده شده است.

مهمترین تغییر در کارهای «فرانکن» در سال 1977 اتفاق افتاد که او دچار بیماری عصبی دیگری شد که استریپ های «آیدیس نواق» (افکار تاریک ) بود. با این کار «فرانکن» بخش تاریک طبیعت را وارد استریپ هایش کرد.

«فرانکن» در سال 1997 در «سنت لورنت دو وار» فوت کرد. در سال 2004 اولین بار کارهایش در موزه بزرگ به نمایش درآمد و در سال 2006 در شهر پاریس این نمایشگاه ادامه یافت و سپس در بروکسل به دو زبان (فرانسه / آلمانی) شهری که وی به دنیا آمده بود نشان داده شد. در 2005 در مراسمی در بلژیک با عنوان «والون سوروی» او را به عنوان یکی از برترین  هنرمندان  بلژیکی معرفی کردند.

رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
نظرات (0)تعداد نمایش ها (55)
Print
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته

دی ان ان فارسی , مرجع دات نت نیوک فارسی